Sötningsmedel vs. Socker

Sötningsmedel vs. Socker

I mitt förra blogginlägg tog jag upp två kända sötningsmedel – stevia och aspartam och nu tänkte jag skriva lite mer om sötningsmedel överlag och givetvis den stora boven i mångas ögon, nämligen socker! Så jag tänkte att vi kör i gång med sötningsmedel!

Olika sorters sötningsmedel

I dag är det enbart tillåtet att sötningsmedel används i olika sorters lättprodukter och olika livsmedel som inte innehåller tillsatt socker. Alla sorters sötningsmedel som finns i livsmedel som du kan köpa i Sverige är så klart godkända och helt säkra att äta – men som med allting gäller det att äta med måtta och ha balans.

Det kan vara bra att veta att mat kan sötas med allt från sockerarter till sockeralkoholer liksom både naturliga och syntetiska sötningsmedel. De sötningsmedel som är så kallade sockeralkoholer och räknas som livsmedelstillsatser är:

  • Sorbitol
  • Mannitol
  • Xylitol
  • Isomalt
  • Laktitol
  • Erytritol
  • Maltitol
  • Polyglycitolsirap

Just sockeralkoholer är vanligtvis lite mindre söta än vanligt socker. Vissa sockeralkoholer kan ha en laxerande verkan om du får i dig för mycket av dem. Sedan finns det som sagt sötningsmedel som är helt konstgjorda och då har du kanske hört talas om:

  • Sackarin
  • Cyklamat
  • Sukralos
  • Acesulfamkalium
  • Aspartam

Sötningsmedel som dessa är å andra sidan mer söta än vanligt socker och då behövs inte heller en lika stor mängd för att få rätt sötma.

Socker i olika varianter

Socker är något som de flesta vill undvika i och med att livsmedel som innehåller socker inte har särskilt mycket näring att bjuda på. Det är ju mat med socker som gör att du får i dig mer energi än vad du gör av med. Så det är med andra ord anledningen till att du inte ska dricka så mycket läsk och saft samt att du ska äta godis, kakor och så vidare med måtta.

Vanligtvis pratar vi bara om ”socker” men faktum är att det är ett samlingsnamn. Det finns nämligen flera olika sockerarter. Sackaros används till exempel för att söta många olika sorters livsmedel och det här utgörs av glukos och fruktos. När du går och handlar kan du titta på innehållsförteckningen och känna igen socker som en ingrediens under flera namn så som glukos, fruktos, maltos, dextros och high fructose corn syrup.

Socker är egentligen ingenting som är nödvändigt för att våra kroppar ska fungera – däremot är det gott. Det kan vara bra att komma ihåg att många livsmedel i dag innehåller socker som man inte alltid tänker på så som exempelvis fruktyoghurt och frukostflingor.

Debatten om socker och sötningsmedel har pågått länge och den lär fortsätta även framöver. Jag försöker hålla mig till råvaror och livsmedel utan socker och sötningsmedel – men sedan passar jag så klart på att unna mig någonting då och då. Det gäller helt enkelt att ha en balans, det är min åsikt när det gäller socker!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *