När jag började med LCHF

När jag började med LCHF

Jag har hört en hel del om LCHF tidigare och för ett tag sedan började jag själv med dieten. Det tar ju alltid ett par veckor innan man vänjer sig vid något nytt! Men jag tänkte i alla fall sammanfatta vad just LCHF går ut på och hur det fungerar. Kanske vill du också ge det ett försök? Nu kör vi!

Till att börja med kan det vara bra att veta vad LCHF faktiskt står för och det vet ju de flesta numera – alltså Low Carb High Fat. Så på ren svenska betyder det Lite Kolhydrater Mycket Fett. Riktlinjerna för hur du ska äta är faktiskt ganska enkla. Du äter när du känner dig hungrig och du ska äta tills du känner dig mätt. Då ska det vara lagom mätt och inte så mätt att du storknar – för vem har inte gjort det? Jag kan skriva under på det i alla fall.

Du kan mer än gärna äta kött, fisk, ägg, naturligt fett så som smör och grönsaker som odlas ovan jord. Det du ska undvika när du går efter LCHF är socker och mat som har mycket stärkelse i sig som exempelvis bröd, pasta, ris och potatis. Den tråkiga biten med att räkna kalorier och väga maten slipper du med andra ord!

Vad du ska äta vs. Vad du ska undvika

Här har jag gjort två olika listor som förhoppningsvis ska ge dig lite mer kött på benen kring vad du kan fylla på med i kylskåpet och skafferiet – men även vad du ska försöka undvika när du går efter LCHF.

Det här kan du äta med gott samvete:

  • Kött: Allt från nötkött till griskött, vilt och kyckling!
  • Fisk: All fisk är godkänt i LHCF – inkluderat skaldjur. Självklart med undantag för panering.
  • Ägg
  • Naturligt fett: Om du lagar mat så använd dig av riktigt smör och grädde – likaså olivolja och rapsolja.
  • Grönsaker ovan jord: Kål är nyttigt och i den här kategorin har du en massa godsaker att välja mellan så som blomkål och vitkål. Satsa också på att fylla kylen med sparris, svamp, avokado, paprika, tomat, squash och så vidare.
  • Nötter och bär

Här har du råvaror och produkter du ska undvika:

  • SOCKER: Det här är med stora bokstäver och det inkluderar sötningsmedel. Socker finns i det mesta så därför ska du undvika allt från läsk till juice, choklad, kakor, bullar, glass, frukostflingor och så vidare – ja allt med socker!
  • Stärkelse: Undvik råvaror som innehåller stärkelse så som bröd, pasta, ris, potatis, gröt, müsli och så vidare.
  • Margarin: Du ska skippa margarin under LCHF – man kan säga att det är fejkat smör och det finns ingen fördel med att använda margarin.
  • Frukt: Kan verka konstigt men faktum är att du får i dig mängder med socker.
  • Öl: Det här är som att dricka bröd på grund av maltsockret.

LCHF – plocka bort socker och stärkelse

Anledningen till att du ska välja bort kolhydrater av alla dess slag har att göra med nedbrytningen som sker i magen. Alla kolhydrater blir enkla sockerarter och sockret plockas sedan upp av blodet. Det i sin tur betyder att mer insulin börjar produceras – och detta är alltså det mest fettlagrande hormonet vi har i kroppen! För mycket insulin gör att fettförbränningen minskar och då börjar din kropp att lagra överskottet av näring i fettceller. Det är nu du börjar känna dig sugen på något sött och då börjar allting om igen. Så det här händelseförloppet gör det lätt att gå upp i vikt.

När du börjar med LCHF och betydligt mindre kolhydrater kommer din blodsockerhalt att bli mer stabil och dina insulinvärden blir lägre. Dessutom ökar fettförbränningen i och med att kroppen får det lättare att ta av fettlagren eftersom insulinet inte hindrar detta förlopp. När du äter enligt LCHF får du i dig mer fett och det mättar också bättre än kolhydrater vilket gör att du inte känner dig lika hungrig.

Lite svårt att vänja sig vid LCHF

Något som jag märkte av när jag började med LCHF är att det är lite svårt att vänja sig vid det nya kostupplägget. Men det är ju för att det är lite av en detox för kroppen att inte äta just socker och kolhydrater och det går över efter någon vecka. Jag hade till exempel lite huvudvärk och kände mig trött den första veckan.

En annan sak jag har lagt märke till nu efter ett par veckor är att jag inte känner mig lika svullen. Och det är i och för sig ganska naturligt. Kolhydrater binder vätska i kroppen! Så nu när jag inte äter lika mycket kolhydrater (man måste ju unna sig ibland!) känns det verkligen bättre. Jag har läst att det finns fler besvär som vissa kan drabbas av i början med LCHF men det ska inte vara långvarigt – kroppen behöver bara vänja sig vid omställningen först.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *